Revin după o jumătate de an și mai bine de la lansarea cărții Dialoguri secrete. Cum se roagă scriitorii și personajele lor de Ioana Pârvulescu cu recenzia promisă. Nu pentru că am tot amânat-o, ci pentru că abia acum și-a găsit rândul printre lecturile mele.

O carte ce cuprinde 37 de scurte eseuri prin care autoarea interpretează și pune în contextul vieții și operei scriitorilor lor tot atâtea rugăciuni/invocații ale unor personaje sau ale unor scriitori. Termenul de „rugăciune” este destul de generos folosit, de aceea am apelat și la cuvântul „invocație”, pentru că în unele cazuri nu e vorba despre ceea ce numim, din punct de vedere creștin, rugăciune.

Am fost foarte nerăbdătoare să citesc acest volum, pentru că Ioana Pârvulescu este una dintre scriitoarele mele preferate, dar, trebuie să recunosc, am fost un pic dezamăgită.

Mi s-a părut, cel puțin în capitolele de început, că nu prea se leagă ideile și nu prea se susțin concluziile eseurilor, că sunt cam forțate conexiunile. De la un punct încolo, din fericire, au fost mai închegate și am câteva capitole preferate despre care o să vorbesc imediat.

Nu am apreciat nici amestecul de rugăciuni propriu-zise (chit că sunt către zei) cu invocațiile poetice către muză/iubire/noroc etc. Dacă ai o perspectivă creștină asupra rugăciunii s-ar putea să fii deranjat chiar de includerea unora dintre fragmente. Autoarea nici nu pretinde că acestea ar fi ce se înțelege din punct de vedere creștin ca fiind rugăciune, dar, așa cum am spus, folosește termenul dându-i o acoperire foarte largă, mai degrabă de conversație/apel/strigăt/discurs cu/către orice entitate/concept față de care simt că îmi pot destăinui ce am pe suflet, decât o cale de comunicare cu Dumnezeu sau o altă divinitate.

Dacă citești însă volumul ca o culegere de eseuri literare, tratând lucrurile (așa cum o și face, de altfel) din punct de vedere literar, o descoperi pe Ioana Pârvulescu-povestitoarea înnăscută care reușește să te captiveze aproape orice ți-ar povesti prin cunoștiințele ei enciclopedice, umor și detaliile anecdotice interesante din viețile autorilor.

Acestea fiind zise, iată care au fost capitolele mele preferate:

  • cel despre rugăciunea lui Athanasius Kircher (1650), „o rimă totală, nu numai în sensul literat, tehnic, al cuvântului, ci și în sens teologic”: Tibi vero gratias agam, quo CLAMORE? Respondebit Echo: gratias agam CLAMORE, AMORE, MORE, ORE, RE – Întreaga mea mulțumire (recunoștință) cum să ți-o strig? Întreaga recunoștință o strig: prin dragoste, prin fapte/obiceiuri, prin rugăciuni, prin lucruri/înfăptuiri.
  • capitolul despre rugăciunea lui Blaise Pascal (1659)
  • capitolul despre Dostoievski și rugăciunea lui Alioșa (1880): Doamne, pogoară mila ta asupra tuturor celor pe care i-am văzut azi, izbăvește-i pe cei nefericiți, iar celor aprigi la mânie călăuzește-le pașii! La tine e mântuirea: mântuiește-i cum vei voi. Tu care ești numai iubire, împărtășește-le tuturora bucuria!
  • capitolul cu rugăciunea de copil a lui Christopher Robin de A.A. Milne (1906)

  • cel despre Tudor Arghezi și rugăciunea sa pentru „har la scris” (1928)
  • cel despre Gala Galaction: Ajută-mă, Doamne, să-mi păstrez sărăcia și independența sufletească! (24 august 1946)
  • și, desigur, cel despre N.Steinhardt (1961)

Dacă v-ați plictisit de interpretările de școală ale unor opere literare, dacă vreți să-i descoperiți pe unii autori români sau străini mai mult sau mai puțin cunoscuți în contextul epocilor lor, cu detalii inedite, dacă vă plac poveștile, citiți cartea Ioanei Pârvulescu, Dialoguri secrete. Cum se roagă scriitorii și persoanejele lor.

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s