Astăzi vă propun o carte foarte consistentă, scrisă de John Piper, în care acesta încearcă să ne convingă că scopul omului este să-L glorifice pe Dumnezeu, bucurându-Se de El pentru totdeauna. Şi ne arată apoi cum reflectăm în diferite domenii ale vieţii acest scop. Cartea se numeşte Însetat după Dumnezeu şi vă asigur că este o carte care vă va zgudui multe prejudecăţi sau concepţii greşite despre Dumnezeu şi viaţa creştină.

Iată cum îşi prezintă John Piper cartea în prefaţă: Aceasta este o carte serioasă despre cum să fii fericit în Dumnezeu. EsteInsetat dupa Dumnezeu despre fericire, pentru că aceasta este ceea ce ne porunceşte Creatorul nostru:„DOMNUL să-ţi fie desfătarea“. Şi este serioasă deoarece, aşa cum a spus Jeremy Taylor: „Dumnezeu ne avertizează că se vor întâmpla lucruri îngrozitoare, dacă nu vom fi fericiţi.“

Eroii acestei cărţi sunt Isus Hristos care „a îndurat crucea pentru bucuria care-I era pusă înainte” şi sfântul Pavel care „a fost întristat, şi totuşi s-a bucurat”, Jonathan Edwards care a savurat în profunzime dulceaţa suveranităţii lui Dumnezeu, C.S. Lewis care ştia că Dumnezeu „consideră dorinţele noastre prea slabe, nu prea puternice” şi toţi misionarii care au lăsat totul pentru Hristos şi la urmă au spus: „Nu am făcut niciodată vreun sacrificiu.”

John Piper încearcă să ne demonstreze că Plăcerea pe care o caută hedonismul creştin este plăcerea în Dumnezeu. El este scopul căutărilor noastre, şi nu mijlocul spre vreun alt scop. Bucuria noastră copleştioare este El, Domnul, şi nu străzile de aur, sau reîntâlnirea cu rudele, sau orice altă binecuvântare din ceruri.

Pentru a ne fi clar ce implică acest concept de hedonism creştin al cărui adept se declară și care poate fi întâlnit în aproape toate cărțile sale, autorul ne oferă o listă de cinci convingeri care îl descriu:

1. Dorinţa după fericire este o experienţă umană universală şi este bună, nu păcătoasă.

2. Nu ar trebui să încercăm niciodată să negăm tânjirea noastră după fericire sau să ne împotrivim ei, ca şi cum ar fi un impuls greşit. Dimpotrivă, ar trebui să încercăm să intensificăm această tânjire şi să o hrănim cu ceea ce ne va asigura cea mai profundă şi mai durabilă satisfacţie.

3. Cea mai profundă şi mai durabilă fericire se găseşte în Dumnezeu. Nu de la Dumnezeu, ci în Dumnezeu.

4. Fericirea pe care o găsim în Dumnezeu îşi atinge împlinirea atunci când este împărtăşită cu alţii, în multiplele forme ale dragostei.

5. În măsura în care încercăm să abandonăm propria noastră plăcere nu reuşim să-L glorificăm pe Dumnezeu şi să-i iubim pe oameni. Sau, într-o formulare pozitivă: căutarea plăcerii este o parte necesară a întregii noastre închinări şi a adevăratei virtuţi.

În concluzie, spune John Piper, aceasta înseamnă că: Scopul principal al omului este să-L glorifice pe Dumnezeu, bucurându-se de El pentru totdeauna.

După această introducere, John Piper devine mai practic și ne arată în ce domenii putem aplica conceptul de hedonism creștin. În capitolul 3 el vorbeşte despre primul dintre acestea, şi anume, despre  închinare, pe care el o consideră ca fiind sărbătoarea hedonismului creştin. Închinarea adevărată are de-a face cu viaţa reală. Nu este un intermezzo ireal în mijlocul realităţilor săptămânii. Contează foarte mult dacă Îl cunoşti sau nu pe Cel Căruia I te închini! Întrebările cruciale sunt cum şi cui, nu unde. Închinarea trebuie să fie reală şi vitală pentru inimă şi trebuie să se bazeze pe o percepţie adevărată cu privire la Dumnezeu.

Închinarea în duh este opusul închinării doar prin ritualuri externe. Este opusul formalismului şi tradiţionalismului gol. Închinarea în adevăr este opusul închinării bazate pe o perspectivă greşită asupra lui Dumnezeu. Închinarea trebuie să aibă inimă şi cap. Închinarea trebuie să ne antreneze atât emoţiile, cât şi gândurile.

Abordarea hedonistă a lui Dumnezeu în închinare este singura abordare smerită, deoarece este singura care vine cu mâinile goale. Hedonismul creştin Îi acordă respect lui Dumnezeu prin faptul că recunoaşte (şi simte cu adevărat!) că doar El poate să satisfacă tânjirea inimii de a fi fericită.

Citirea Scripturii înflăcărează hedonismul creştin. Un adevăr foarte important pentru mine a fost faptul că păstrarea bucuriei noastre în Dumnezeu necesită muncă. Este o luptă. De aceea, Scriptura, Cuvântul lui Dumnezeu are un rol vital în viaţa noastră de credinţă. Viaţa noastră spirituală începe prin Cuvântul lui Dumnezeu. Şi continuăm să trăim tot prin Cuvântul lui Dumnezeu.

Rugăciunea, puterea hedonismului creştin, cum o consideră John Piper, este subiectul capitolului 6 al cărţii Însetat după Dumnezeu. El consideră că Rugăciunea este recunoaşterea deschisă a faptului că fără Hristos nu putem face nimic. Iar rugăciunea înseamnă întoarcerea de la noi înşine spre Dumnezeu, cu încrederea că El ne va asigura ajutorul de care avem nevoie. Rugăciunea ne smereşte pe noi, ca fiind nevoiaşi, şi Îl înalţă pe Dumnezeu, ca fiind cel bogat.

Dumnezeu nu este atât în căutare de oameni care să lucreze pentru El, cât în căutare de oameni care Îl lasă pe El să lucreze pentru ei. Evanghelia nu este un anunţ la rubrica „oferte de serviciu”. Nu este nici o chemare la slujire creştină. Dimpotrivă, Evanghelia ne porunceşte să renunţăm şi să agăţăm afişul pe care scrie „avem nevoie de ajutor” (acesta este înţelesul de bază al rugăciunii), susţine John Piper.

Faptul că Dumnezeu este cea mai mare bucurie şi plăcere a noastră se vede şi din felul în care ne administrăm banii. În capitolul 7 al cărţii Însetat după Dumnezeu de John Piper acesta ne arată de ce nu trebuie să tânjim să ne îmbogăţim şi cum ar trebui să ne raportăm la bani şi la alte resurse materiale.Vă las pe voi să descoperiţi celelalte capitole, în care John Piper vorbeşte despre căsnicie ca model al hedonismului creştin şi despre misiune, care este strigătul de luptă al hedonismului creştin.

Cartea mai conţine 5 anexe foarte interesante despre țelul urmărit de Dumnezeu în istoria răscumpărării, despre motivele pentru care Biblia este un ghid demn de încredere spre o bucurie durabilă, un răspuns la întrebarea ”este diminuată gloria lui Dumnezeu pentru că a rânduit existența răului?”, principii de bază în lupta pentru bucurie, precum și șase motive pentru care John Piper a ales să numească această filosofie de viață ”hedonism creștin”.

Sper că v-am făcut curioşi cu privire la restul capitolelor acestei cărţi şi că v-am convins că merită să o citiţi. Puteţi găsi cartea pe site-ul desiringGod.org cu titlul Desiring God de unde o puteţi descărca gratuit în format pdf.

Reclame

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s